Summa sidvisningar

söndag 20 december 2015

Sy tröja med raglanärm

Jag börjar med att lägga tyget dubbelt och klippa ut ärmarna. Tänk på att ha tyget räta mot räta eller avigsidorna mot varandra.
Sen klipper jag ut fram och baksstycke.
Har satt en nål på ärm och framstycke för att sätta fast ärmarna rätt.
Nålar fast ärmarna först på framstycke 
Och sen på baksstycke så att alla bitar sitter ihop med varandra. Man kan sy fast framsidan först om man vill sen nåla och sy bakstycket. 
Såhär ser det ut när man nålar ihop allting. Ihopvikt och uppvikt. 
Framsida och avigsida 
Och ihopsytt
Nåla ihop efter kanterna och sy ihop sidorna. Nu börjar det likna en tröja.
Vänder den med rätsidan utåt när jag ska sy fast muddarna.
Jag hade ett randigt tyg och tänker på mönsterpassningen när jag sydde ihop sidorna.
Klipp ut mudden och sy ihop och vik sedan dubbelt.
Jag hoppas ni förstår nåt av min beskrivning :)
Nålar fast mudden och syr fast.
Klipper ut två likadana till ärmarna och gör på samma vis som nertill.
Gör lika även till halsen. Det finns enkla mönster att köpa på Stoff och stil som inte kostar massor heller.
Är lite mer pillrigt att sy fast mudden på ärmarna dock.
Sy fast alla muddar.
Vips så har vi fått oss en tröja.
Med ett par matchande leggings till :)
Jag har sytt med tvillingnål i halsen för att få en finare kant. Men det går lika bra utan sån söm.
Jag gillar mest modellen med raglanärm. Man kan även sy som på tröjan nertill och det är något lättare kanske. Man kan även skippa mudden nertill och ha en rak kant bara.

2 kommentarer:

  1. Super fint. Vad använder du för mönster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har ett mönster från Stoff och Stil

      Radera