Summa sidvisningar

måndag 23 mars 2015

Här sitter jag och bryter mot lagen

Ja hur ska jag börja...
Kanske med att säga ett stort tack till dig som tog av din tid för att lägga den på oss.
Det måste ha tagit en stund  att gå igenom hela min Instagram och skriva ut hela bunten med papper.
Kostat en del med frakten att skicka hela luntan med papper till försäkringskassan.
Jag förstår mig inte på folk som endast är ute efter att förstöra för andra.
Vad vinner man på det?
Känns det skönt att knäcka nån som redan är så lågt man kan komma?
Gnuggar man sina  händer och skrattar lite för sig själv och mår bra då?

När jag började med min sömnad och skapande så fick det mig att må så bra.
Både läkare och min terapeut rådde mig till att fortsätta då det blev en jättebra terapi för mig.
Jag fick annat att lägga tankarna på och inte bara sitta i soffan och grubbla mig grön på saker och ting.

Något inte försäkringskassan inte håller med om.
Enligt dom ska jag som sjukskriven i depression sitta och glo och inte göra nåt.
För kan jag göra nåt annat då kan jag lika gärna jobba.
Arbetsträning innebär att det ska leda till jobb.
Eftersom jag inte kan jobba mer inom vården så kan jag för mitt liv inte begripa hur dom kan sätta mig på ett vårdhem med massor av tunga lyft.

Min handläggare från försäkringskassan var ganska fåordig idag.
Jag var kallad på ett möte då dom fått en anonym anmälan om att jag syr och dessutom sålt.
Något jag var väldigt orolig över när jag började och därför ringde min handläggare för att fråga om det var ok.
Hon såg inget problem i det och skulle det vara nåt problem så skulle hon höra av sig.
Vilket hon inte gjort...

Nu menade hon att när jag har 550 följare på Instagram så menade hon att jag även hade 550 köpare.
Om det var så väl ändå. Då skulle jag ju lätt kunna starta eget och leva på det.

Nu handlar det inte till större biten av att jag sålt för det är ju knappast nåt jag blivit rik på.
Nej det handlar om att jag gör något.
Jag sitter inte bara och stirrar i väggen.

Jag ska inte heller blogga. Då kan jag lika gärna jobba på kontor.
Ja, det skulle jag absolut kunna göra.
Det var även nåt som läkaren föreslog på mötet vi hade innan jag skulle ut och börja arbetsträna.
Ändå såg handläggaren till att jag hamnade i vården och påstår att hon inte hört nåt om att jag inte skulle tillbaka dit.
Hon satt och skruvade på sig oroligt idag när vi hade mötet.
Robert var med mig och när han ställde frågor som var obekväma för henne kunde hon inte ens se honom i ögonen när hon svarade flyktigt.

Så nu är det färdigsytt och bloggat för min del.
Den tiden jag lägger på sömnad och blogg kan jag jobba.
Jag ska till och med räkna minuter det tar att posta ett brev till något som köpt något av mig som inte kan hämta på plats.
Jag ska räkna tiden jag ensam har hand om Fabian.
Alla tider på dygnet. För man kan ju jobba vilken tid på dygnet som helst.

Jag är så otroligt glad och tacksam över att Robert var med mig dit idag.
Jag själv satt med gråten i halsen hela tiden och rösten stockade sig att jag inte kunde prata.

Jag önskar av hela mitt hjärta att min handläggare åker på en djup depression.
Har man i te varit där själv kan man aldrig föreställa sig om hur det känns.
All ångest, panikattacker, hjärtat som känns som att det ska sprängas, hjärnan som går på högvarv hela tiden för att inte tala om all glömska och förvirring som är hela tiden.

Man måste nog vara lite speciell för att jobba som handläggare på försäkringskassan.
Att bara följa regler och vara en känslokall paragrafryttare.

Jag har ju verkligen inte dolt någonting av vad jag sysslat med då jag trott att det varit okej.
Handläggaren hade ju faktiskt kunnat ringa och säga att
-du nu är det inte okej längre så hade jag väl fått fortsätta att stirra i väggen istället.
Nej varför ska man göra nåt som får en att må bra?

Nu kommer jag antagligen inte att få någon mer rehabersättning och kanske även bli återbetalningsskyldig.
Så nu ska jag arbetsträna utan ersättning.
Mötet med läkaren, chefen och henne ställde hon snabbt in.
Mest för sin egen skull tror jag.
Då får hon ju höra igen av läkaren att hon hört fel.
Att jag visst kunnat jobba någonstans med nåt administrativt som vi talat på förut.
Att jag INTE skulle tillbaka till vården.

Nu måste jag räkna ut hur länge jag bloggat och skriva ner det för den tiden hade jag kunnat arbeta istället.
Hade jag inte haft min familj hade jag för länge sen lagt mig framför ett tåg.
Att ha en depression är inget som syns tyvärr.
Hade jag amputerat båda armarna så hade det synts och säkert varit lättare att få hjälp och stöd också.
Att jag har "amputerat" hjärnan är inget som syns och då är man inte heller sjuk.

Där jag är nu och arbetstränar har jag pratat med två andra som också varit hemma och delvis fortfarande är på grund av depression.
Den ena tjejen mår jättedåligt men blev snabbt utskickad att börja jobba igen.

Jag trivs verkligen där jag är för personalen där är verkligen toppen. Jag känner mig inte som en belastning där utan dom välkomnar mig vänligt allihopa.
Sen är det ju klart att man skärper till sig när man är bland folk.
Den enda som verkligen sett mina sidor och lidit av mina ångestattacker är Robert.
Jag har verkligen bitit ihop för både mamma och barnen.
Det här är det jobbigaste jag varit med om i mitt liv.
Det är svårt att inte ens kunna styra sina tankar och hjärnspöken som snurrar hela tiden.
Dygnet runt, varje dag.....

29 kommentarer:

  1. Vem är så dum att den anmäler någon som gör något för att ta sig ur sin depression!?
    Elin

    SvaraRadera
  2. Fy fan rent ut sagt för den som gjort det mot dig. Hoppas den personen hamnar i din sits och blir anmäld. Ååååå blir så arg och förbannad på folk som bara gör allt för att jävlas och sätta käppar i hjulet. Hoppas verkligen allt löser sig till det bättre och att fk faktiskt ser att det är en hjälp för dig.

    SvaraRadera
  3. Lider med dig!! Älskar att läs din blogg och följ fabins alla framsteg. Personen som anmält detta måste verkligen inte ha ett eget liv. Hoppas detta löser sig på bästa sätt för dig. All styrka till dig. Kram Cajsa

    SvaraRadera
  4. Fyfan va lågt.. Riktigt lågt.
    Otroligt att en av våra såkallade "medmänniskor" kan sjunka så lågt...

    SvaraRadera
  5. Synnöve Pettersson23 mars 2015 kl. 21:34

    Men fy f-n rent ut sagt. Vad folk är elaka och säkerligen avundsjuka som orkar lägga ner tid på sånt. Styrkekramar till dig. Jag har bara följt dig sedan i höstas och gillar att du är så öppen och rak med hur du mår. Kramar och önskar dig det bästa 💖

    SvaraRadera
  6. Synnöve Pettersson23 mars 2015 kl. 21:34

    Men fy f-n rent ut sagt. Vad folk är elaka och säkerligen avundsjuka som orkar lägga ner tid på sånt. Styrkekramar till dig. Jag har bara följt dig sedan i höstas och gillar att du är så öppen och rak med hur du mår. Kramar och önskar dig det bästa 💖

    SvaraRadera
  7. Det är helt åt helvete! Att skriva och pyssla är ett sätt att ta sig ur depression och snabbare återhämta sig. Vet en till som varit med om exakt samma sak och vet att hon lyckades ta sig igenom detta på något vis. Kämpa kämpa fast det är jobbigt. Skulle vilja ge den där anonyma jäkeln en fet smäll.
    //Åsa

    SvaraRadera
  8. Men vad i helvete är det för kioskmongo som gör sånt där??!!
    Fy fan säger jag bara, det finns vider till allt verkar det!
    Säger som föregående talare (skrivare) att det är väl toppen om man har något sätt att självläka, så som att pyssla med lite småsaker när man orkar. Bra för hjärnan att koncentrera sig på helt otvugna saker.
    Sen att handläggaren bara vill rädda sitt eget sketna skinn finner jag inte ord till...
    Stå på dig, vi är många på din sida!
    Kram å lycka till!
    /Linnea Back

    SvaraRadera
  9. Men så förfärligt överjävligt! Hur i hela helvete kan någon vara så låg? Jag hoppas att Karma biter denne äcklige någon i arschlet! Kram på dig. Hör av dig om jag kan göra något!
    /MiaD

    SvaraRadera
  10. Blir helt förlamad av hur elak och utstuderat grym man kan vara mot en annan människa.Va fan vinner den personen på ditt lidande!!Inte ett skit.Karma säger jag bara! Vet att det säkert är en stor jävla kall klump i magen på dig men tror allt har ett syfte.Det som inte dödar det härdar å JISSES va du kommer å va stark efter alla dessa turer hit å dit.Rak i ryggen för du fixar även det här och kan se tillbaka på detta med ett nytt självförtroende.KRAM

    SvaraRadera
  11. Denna förbaskade avundsjuka som härjar. 550 följare på instagram har väl knappast med din sömnad att göra. Dessutom tycker jag precis som flera här att det väl är toppen om du har något som kan skingra tankarna och få dig att må bättre. Det är ju inte så att du sitter och syr hela dagarna precis. Stå på dig! Kram!
    /Lina

    SvaraRadera
  12. Fy fan rent ut sagt!!! Hur kan man vara så elak och hur kan FK vara så korkade. Hoppas att allt löser sej till din fördel, stor kram till dej! / majsan

    SvaraRadera
  13. Åh nu kommer det tårar här. Hur kan man bara göra så här mot nån som mår dåligt redan, det är ju som att sätta spiken i kista!?!? Din blogg är det första jag tittar på när jag vaknar på morgonen. Vet hur det är att må dåligt, började själv att äta anti depp medicin för några veckor sedan. Sen mår ju alla på sitt vis, men kan ändå förstå lite. Nu hoppas jag att allt ordnar sig så bra det går. Många många styrkekramar från mig/Ankan

    SvaraRadera
  14. Blir så ledsen på varför just du skall testas för allt möjligt skit!!
    Vem vill dig så illa....
    Usch vad arg jag blir på både den som gjort detta samt över hur du blir behandlad av försäkringskassan!! De gör så fel genom att ösa dig med SKULD och SKAM så att man skulle vilja säga dem ett sanningens ord! För de vet inte vad det handlar om där du befinner dig just nu!!

    Jag förstår att du just nu befinner dig i det mörkaste dalarna, men vad ger dem rättan till att ta ifrån dig allt?? Du har ändå har rätt att leva ditt liv!! Slutar du med allting nu, så undrar jag över hur det kommer att sluta för din del. Du mår ju bra av att skapa med textiler och text! Å du gör det så bra!!

    Jag önskar dig allt gott, och du är en fantastisk person som jag är så glad att jag har fått möta på livets väg!!
    Du slåss för din son och dina andra barn och för din man!!
    Dags att ta upp kampen om dig själv nu!! Du har rätt att leva, det kan ingen i världen ta ifrån dig!!

    Många kramar från Anna-Lena Brattlöf

    SvaraRadera
  15. Kristina Anselius24 mars 2015 kl. 06:48

    Jag hoppas den person som anmält dig mår riktigt bra nu! Gotta sig i andras olycka! Trodde det var fullt tillåtet med hobbyverksamhet? Och speciellt en hobby som i ditt fall får dig att må bra. Vore skillnad om du var sjukskriven för tennisarm men så är ju liksom inte fallet ....

    Är man inte sjuk så det syns utanpå så får man ingen förståelse från andra. Hur lågt kan en människa sjunka som anmäler? Missunsam som tror du gjort dig en förmögenhet antar jag. Tänker nog inte i de banor att tyg kostar en hel del att köpa.

    Gör mig ledsen i själ o hjärta att du inte kan fortsätta med det du älskar <3

    SvaraRadera
  16. Nu är jag så arg att jag kokar över!! Vad är det för fullblodsIDIOT som försöker sätta käppar i hjulet för dig???? Det kan inte finnas något gott i en sådan genomrutten sadist!!! Menar du allvar att Försäkringskassan vill veta hur många timmar du bloggat??? Har de en skruv lös hela bunten?? Bara för att man är sjukskriven, så ska man ju inte sluta leva. Ska du inte duscha, kamma håret eller laga mat heller??? Innebär det att du kan jobba på Spa, hårsalong eller som kock??? ALLA vet att man mår sämre av att vara passiv och dra sig tillbaka. Inom vården använder man kreativa aktiviteter som konst, handarbete och musik som "medicin". Det är ju vetenskapligt bevisat att man mår bra av det. Kräv att få en ny handläggare och boka ett nytt möte med de inblandade. Få det på papper, svart på vitt, att det är ok för dig att sy och blogga!!! De borde skämmas!!! Klart du ska få fortsätta vara kreativ i den egen takt.

    Till personen som anonymt försöker förstöra för fina Cathrine: - Hoppas du förtvinar i din egen elakhet och bitterhet!!! Svälj din förorenade tunga och håll käften resten av ditt patetiska liv!!!

    Ja du Cathrine, nu fick jag rasa av mig lite. Stor kram till dig och stå på dig!! De ska inte lyckas kväva dig!! Karin. <3

    SvaraRadera
  17. Det här är att sparka på en som redan ligger. Att ha ett barn med funktionsnedsättning är att vara utsatt för stress. Det finns tydligen en studie som påvisar att föräldrar till funktionshindrade har samma stressnivåer (konstant) som soldater i krig! Det är inte alls konstigt att du
    är deprimerad. Dessutom är ni "bara" i början av er resa med Fabian. Jag har själv äldre barn med funktionshinder och vet hur det är. Det var nog först efter 10-12 år som jag förstod hur dåligt vi mådde de första åren. Men allt rullar på och man gör det man ska. Om man som du hittar nåt som är avkopplande att göra när Fabian sover, så ska du självklart göra det. På längre sikt är det nog just det som gör att du kommer att må bättre. Dom allra flesta vet att får man göra nåt roligt så mår man bra och känner sig glad. Det är ju dit du ska. Och det måste alla vi som inte kan arbeta få andra att förstå. Att jämställa din bloggning med arbete på kontor känns otroligt löjligt. Du bloggar ju inte 8 timmar per dag. Förr skrev man dagbok och idag bloggar man inget konstigt alls. Jag tycker du ska se till att mötet med läkaren m fl blir av. En del handläggare tror att dom kan leka Gud, det ska dom inte göra. Kram

    SvaraRadera
  18. Jag måste nog gå emot strömmen här och försvara personen som skickat in till fk. När jag var i en djup depression kunde jag varken gå ut och handla olika tyger eller posta brev med saker till någon. Det liksom fanns inte på världskartan att engagera sig i något sådant. Men det är väl olika för alla förstår jag. Om du hade redovisat din vinst och på så vis fått avdrag på dina bidrag hade det kanske inte stuckit lika mycket i andra skattebetalares ögon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snälla lilla människa, bara för att DU inte skulle ha klarat av dessa saker när DU hade DIN depression så betyder det inte att andra människor måste ha det likadant... Blir så jäkla förbannad på människor som du som ska komma och påpeka saker bara för att DU minsann inte kunde göra något för då är det så det är... Det finns hur många människor som helst som bearbetar sin depression genom att skapa. ,finns för i helvete gruppterapi på psykiatrin som innefattar skapande skulle dom som går där inte vara deprimerade då menar du, eftersom dom orkar göra något? Nej usch för människor som du! Och vadå redovisat din vinst? Har hon sagt något om någon vinst?

      "inte stuckit llika mycket i andra skattebetalares ögon"
      Patetisk!!
      /JS

      Radera
  19. Det finns inget försvar kära Anonym, för det är så lågt att göra saker anonymt för att skada. Hon hade ju talat om vad hon gör för fk-handläggaren. Depressioner är individuella och distraktioner är viktiga vad man än gör.
    / MiaD leg ssk

    SvaraRadera
  20. En del har alldeles för mycket fritid... Att du i din depression har hittat något som får dig att andas, att bearbeta, att hitta tillbaka måste vara guld värt och något som uppmuntras. Att sitta nu och räkna minuter är sånt idioti att man smäller av!

    Fortsätt att kämpa och omgärda dig av kärlek och känn dig värd det!
    Hjärtliga hälsningar från en som tycker ni båda är oerhört starka

    SvaraRadera
  21. Kristina Anselius24 mars 2015 kl. 16:21

    Men seriöst herr eller fröken Anonym???
    FK har gett sitt godkännande att sälja, dessutom är det ju ingen vinst att prata om, snarare kanske en minskad utgift på material Cathrine har köpt för att kunna göra sånt hon mår bra av. Och OM hon nu skulle ha tjänat en ynka liten krona, ja kors i taket va hemskt!!! Men jag tvivlar starkt på att så är fallet....

    Nej fy FN för missunsamma människor. En tröst i det hela är att såna personer mår nog inte så himla bra i själv.
    Och JA depression är olika för alla. Du kan aldrig säga hur nån annan mår. Och om nu en person varit totalt under isen och lyckas finna nåt som ger balsam för själen, vad ger då DIG rätten att föringa dennes depression? Vad vet du om hur den personen mått och fortfarande mår? Vad vet du om vad som inte finns på värdskartan för den?

    Du låter bara som en väldigt tragisk person i mina öron....

    Stor kram till Cathrine <3

    SvaraRadera
  22. Jag bara gråtar när jag läste allt ,den människa som har gjort det har ingen eget liv ,,,det måste vara avundsjuka eller nått problem måste denna ha ,,,,men jag vet att du kommer att fixa det o du är stark o med din fina familj klara du av allt ,,,men jag förstår att det är faaaannn inte roligt ,hur orkar dom att göra så för förstöra för en annan ,Jag önskar att allt blir bra och att du fortsätter med att sy kläder ,du är jätte duktigt och mår du bra av det ska du göra det ,,,många kramer från mig till dig o din familj ,,kram <3 <3 <3
    Nancy o familjen

    SvaraRadera

  23. Det här är fan det värsta jag läst på länge!
    Finner inga ord...
    All kärlek och styrka till Dig och din fina familj!

    SvaraRadera
  24. jag känner bara spontant.. fy fan, varför ska det vara så svårt att förstå att man mår dåligt inombords fortsätt kämpa Cahtrine, stå på dig ! Ni kommer att klara det här också

    SvaraRadera
  25. Den som gjort det där mot dig/er är sjukast... avundsjuk, svartsjuk, sjuk i huvudet. Önskar denne spysjuka i all evighet.
    Håller på dig och din kärlek till familjen. Kämpa på och ge aldrig upp.

    SvaraRadera
  26. Håll huvudet högt & ta ingen skit! Det är ibte du som gjort fel utan det är vara någon missunsam människa som har tråkigt liv som vill ställa till det. Bakom molnen skiner solen! Kram på dig! ❤️ /MSH

    SvaraRadera
  27. Vilket pucko. Hur i H.....e kan man göra något dyligt?! Den som gjorde det kan ju inte ha ett liv. Om den personen orkar bry sig så pass mycket om det du gör Cathrine. Om den människan skulle lägga samma tid som den gjort för att anmäla dig till att själv försöka må bra då kanske den hade lyckats. Istället för att förstöra för andra. Det kokar i mig av ilska nu efter att jag läst ditt inlägg. Hur F A N är man som människa när man sitter där på Försäkringskassan och bara följer de där JÄ.LA paragraferna. Förlåt det blev fel där, man är inte människa eller det är man men inte medmänniska. Hoppas det löser sig till det bättre för dig. Kramar Monika med Lucas

    SvaraRadera