Summa sidvisningar

tisdag 19 augusti 2014

Hade mitt första samtal igår

Igår var jag ju på mitt första samtal hos terapeuten.
Det var tur att jag hade mina solglasögon med mig. Dom behövdes på hemvägen trots regn i luften.
Jag satt och bölade i en timme...

Det kändes ändå som ett bra samtal. Robert säger alltid att han tycker att jag är en stark människa.
Jag känner mig som det svagaste lilla pyret i världen.
Som en stor belastning för min familj.
Ett nervöst vrak som bara gråter för minsta lilla.
Som måste sluta tänka och fundera på vad andra tycker och tänker om mig.
Att jag duger som jag är och inte är dum i huvudet på nåt vis.

Jag är bevisligen inte den enda som mår dåligt med tanke på att det är MINST fyra månaders väntetid för att få komma till psykolog/terapeut.
Men det känns som ett stort nederlag att behöva hjälp för att hitta sig själv och må bra igen.
Att erkänna för sig själv att man är inte en sämre människa för det.
Jag har alltid tänkt att -ryck upp dig och bit ihop för bövelen!
Det är nog just det som är problemet. Tills slut är hela förrådet fullt och allt brister.

Man kan inte bara svälja och bygga på hela tiden. 
Ångra saker man gjort eller inte gjort.
Allt som skett och hänt har gjort det av en anledning.
Det kommer nog ta tid att hitta tillbaka men det får ta den tid det tar.
Jag är på väg åt rätt håll.

Inte bara Robert säger att jag är en stark människa utan även terapeuten sa det.
Nu är det bara jag själv också som ska få in det.
Ibland har jag varit så lågt att jag känt att jag inte ens skulle vara kvar här.
Vill inte belasta alla runtomkring mig.
Men samtidigt känner jag att min familj inte skulle klara sig utan mig och jag varken kan eller vill lämna och svika dom.
Jag har ju världens bästa, stora, finaste, härliga familj.
Jag kan också få så dåligt samvete över att inte må bra när jag egentligen har det så himla bra med alla nära och kära runtomkring mig.
Allt kommer att bli bra.
Jag är som sagt inte det enda. Med tanke på dom långa väntetider att få hjälp så säger det en hel del vart det bör läggas pengar på i sjukvården.

Jag har haft lite terapi arbete här hemma medans Fabian sover.
Har färgat klädseln till vagnen två gånger nu och det kommer nog bli kanon när det är klart.

Fabian och jag hade tänkt gå till öppna förskolan idag och kolla om dom öppnat.
Men han sov så dåligt igår och var så trött att han somnade precis när dom skulle öppna.
Det blir fler gånger, vi har ju inte kalas hemma varje dag och det blir lite knas med sömnen ♡

Svamligt inlägg men så kan det bli ibland.
Snart kommer min älskade man hem på lunch.
Idag ska han få kyssar till lunch ♡
Av mig i änglahår :)
Fanny lockade mitt hår igår. Såg ut som en ängel när jag la mig och trodde jag skulle vakna som ett troll.
Men jag vaknade även med änglahår :)

8 kommentarer:

  1. <3
    Men FAAAN vilken väntetid, jag som också behöver hjälp!? Hur gick du tillväga? Och vad är det för terapeut? Nån särskild inriktning? Känns "hän" professionell? Alltså, inte som att sitta och gagga med en vänlig själ utan nån som "vet" lite, har ett upplägg, säger saker du inte hört förut mer osv? Kanske lite för tidigt för dig att sammanfatta men återkoppla gärna under tidens gång! Fortsatt LYCKA TILL! Och nederlag är att inte söka hjälp när man behöver den, det du gör nu, söker samtalshjälp alltså, är både ytterst vanligt, fantastiskt bra och ansvarsfullt! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ringde till Falu vårdcentral. Men det är inte bara där det är lång väntetid utan överallt. Jag ringde och bönade och bad och sa att jag orkar inte gå såhär längre. Fick en återbudstid som tur var. Hon som jag träffade heter Nadja och kändes helt fantastisk. Inte nån som bara satt och stirrade på mig utan kom med förklaringar om varför jag kände som jag gör. Precis så som jag hade hoppats på innan, var rädd att få nån som bara sitter tyst och stirrar på en. Jag tror verkligen på det här och kommer att uppdatera dig om hur det går.
      Kram och lycka till du med!

      Radera
  2. Hejja dig Cathrine! Jag tycker du är sjukt modig! Jg satt i ett par år och sa inte ett dugg vettiga saker till min prat-tant. Jag vägrade släppa in. Tills hon tillslut knäckte mig ;)

    Tänk vad man sätter krokben för sig själv istället för att ta för sig av allt man har ?! Ska det vara så jäkla svårt liksom? Tydligen.

    Jag tycker iaf att du är härlig, rolig, kreativ, har en så fin stor familj. Och är en jäklig snygg 5-barnsmorsa! Och allt det har DU gjort/blivit/skapat åt dig själv!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack älskade fina Maria! Nu kom det några tårar igen :)
      Du är en riktig toppentjej du!♡
      Tänk att några ord kan göra ens dag alldeles jättebra :)
      Kram på dig!

      Radera
  3. Vad du än tror om dig själv, så ska du veta att man skapar inte det du har omkring dig om man inte är en stark människa! Du har hela din underbara familj omkring dig, skapad av dig med lite hjälp! Hjälp av alla dina fina barn och man!
    Men även om man är stark och har den finaste familjen så får man må dåligt!
    Tror att många omkring oss mår dålig, men inte vågar erkänna. har man kommit så långt så man erkänner , som du gjort så tror jag man är bra bit på väg! Jag lovar att prata med någon utomstående är kanon, om man bara delar med sig av sig själv! Du fixar det!
    Jag älskar din blogg och se alla fina bilder och läsa allt du skriver!

    Du DUGER som du är ! Du är BRA!

    Kramar till dig !! // Maritha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maritha för dina värmande ord!
      Jag jobbar mig uppåt och nu med lite hjälp på traven. Jättekul att du uppskattar mina bilder och det jag skriver♡
      Kram till dig!!

      Radera
  4. Att gråta är inte att visa sig svag... Det kan vara ett tecken på att du varit stark för länge... Det är bra att släppa ut känslor, sorg och frustration. Jag hoppas att du ska trivas med din terapeut. Personkemi är så viktigt för att känna förtroende och trygghet. Varm kram, Karin S. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror och hoppas att det kommer att bli bra. Det kändes så i alla fall. Kram på dig Karin

      Radera