Summa sidvisningar

måndag 9 juni 2014

Skolavslutning och fylla

Var är världen på väg?
Alla gränser suddas ut mer och mer.
Lite regler och ordning och reda finns knappt längre. Lärare har inget att säga till om längre, barnen har ingen som helst respekt för sina lärare.

Jag var med i skolan när mina barn var små och nu är ju det ett tag sen.
Men det var en enorm ljudnivå och ingen arbetsro alls.
Inte många lyssnade på läraren utan fortsatte att prata trots upprepade tillsägningar.
Jag beundrar dagens lärare, dom måste ha ett tålamod utan dess like.

Det är inte skolan som ska uppfostra våra barn. Det är vi föräldrar som ska göra det. Men som samhället ser ut idag kan jag förstå att många intet orkar eller har tid för sina barn som sig bör.
Det måstes jobba heltid för att klara ekonomi, hem och familj. Det i sig gör att barnen måste vara på förskolan långa dagar.
Komma hem sent, äta middag, se på tv, koppla av och hoppa i säng. Eventuellt någon fritidsaktivitet ska klämmas in däremellan också.

Det här kan göra att man inte orkar ta tag i en diskussion och man blundar och rycker lite på axlarna istället.
Jag är ju en av alla som skilt sig när barnen varit små (yngsta var då 6 år)
Det är nog lättare att vara bestämd och hålla regler när man är två. Ännu lättare om man tycker lika och samarbetar.

Snart är det skolavslutning och student igen, även om jag inte har någon student i år.
Hörde att det eventuellt ska förbjudas med traktorer och flak i framtiden.
Det på grund av olyckor som händer och det händer oftast på grund av fylla.
Varför måste det supas tidigt på dagen? Behöva verkligen det ruset då?
Jag menar själva studenten och lyckoruset som är när man åker runt på flaket räcker väl gott och väl?
Man blir att komma ihåg färden och får ett minne för livet. Alla glada människor som står och tittar på efter vägen och stämningen runt omkring är ju ett rus i sig.
Att man sen festar till på kvällen säger jag inget alls om, det gjorde jag med.

Men halva studenten är ju just tjusningen och lyckan att åka runt och vråla på ett flak. Det vore ju jättetrist om det skulle förbjudas bara för att vi vuxna inte törs, kan stå emot våra ungdomar som vill dricka alkohol redan från morgonen.
Det är ju faktiskt vi som förstör själva för våra ungdomar genom att inte stå emot och säga nej.

En annan sak är allt som skrivs på nätet.
Ja även jag har skrivit tokiga saker, men aldrig något jag inte skulle våga säga till personer i fråga direkt.
Men ibland tycker jag att det går över styr när det ska klankas och klagas om minsta sak.
Och man är fullt medveten om att det kommer att såra någon.
Facebook är en rolig grej för man har kontakt med folk man inte skulle ha annars som kanske bor långt bort.
Man hittar grupper och folk i samma situation som man själv är i och man kan byta erfarenheter och ställa frågor på ett enkelt sätt.
Men det är även en plats där man lätt kan skriva rent utav elaka och sårande saker snabbt och enkelt.

Men negativa människor som bara tar mer än dom ger och är medvetet elaka dom kan man rensa bort.
Inte bara från "vänlistan" på Facebook utan överhuvudtaget för det är ändå inga vänner.
Det är så lätt att skriva saker på nätet men jag tror att många av dom som gör så inte alls skulle vara så tuffa öga mot öga. Det är väl ett sätt att få uppmärksamhet på och en stor svaghet att bete sig på det viset.
Det sorgligaste är att det ofta är vuxna människor som gör så.

Tänk om alla kunde sprida god energi och skriva snälla saker om och till medmänniskor istället.
Ja även jag måste tänka på det. Att klanka på hur folk klär sig och ser ut är bara en svaghet. Eller så måste man tycka att man är perfekt själv.
Det vore jättetråkigt om alla skulle se likadana ut.

En liten komplimang och ett vänligt ord kan göra ens dag alldeles fantastisk.
Något som gör mig glad är kommentarer på bloggen till exempel :)

Nu önskar jag alla fina glada människor en riktigt skön måndag!
Vi måste hjälpa varandra att må bra och inte tvärt om ♡

4 kommentarer:

  1. "AMEN"!! Så bra sagt!!!! Håller med dig helt och hållet!!! Ha en strålande fin dag med massor av POSITIV energi!! Kram, Karin S. :-)

    SvaraRadera
  2. Så himla bra skrivet, håller med dig till fullo. Jag jobbar inom skolans värl, och har gjort så i många år. Jag märker och räds över den respektlöshet som bara blirr värre och värre för varje år. När man väljer att bli förälder så måste man väl inse att det är det viktigaste arbetet man kommer att ha, att uppfostra dem till trygga och respektfulla individer! Tyvärr ser man idag att det egna egot tar över mer än respekten för andra och det skrämmer mig inför framtiden. I min värld är barnen det viktigaste som finns och jag har alltid funnits där för dem både i vått och torrt. Tid för mig själv får jag när jag blir pensionär hoppas jag. Ha en skön måndag ni också!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skrämmande hur samhället blivit. Folk blir allt mer egoistiska och det kommer vi bli lidande av sen....

      Radera